طراحی و پیاده سازی شبکه باند پهن موبایل (همراه اول) استان مازندران مبتنی برسیستم اطلاعات جغرافیایی استان
از به روز ترین واژه های دنیای بازاریابی، بازاریابی جغرافیایی[1] به طور قطع در رتبه اول و پیشاپیش مفاهیمی مثل [2]ECR یا CM قرار میگیرد. در دنیای با رقابت فشرده و روزافزون، حفظ جایگاه و هم چنین افزایش سهم بازار نیازمند به کارگیری مفاهیم وتکنیکهای نوین در شاخهها و حوزه های مختلف میباشد. توسعه مفاهیم بازاریابی جغرافیایی یک فاکتور کلیدی جهت انجام تجارت و ارائه خدمت یا سرویس میباشد، این کار یعنی توضیح اینکه چگونه یک منطقه تجاری به صورت تئوری و عملی ساخته می شود. (ساچا برنارد.2005)2
بازاریابی جغرافیایی با لحاظ تمامی اطلاعات در دسترس می تواند جنبه های رفتاری مشتریان موجود و یا احتمالی را مدلسازی و پیش بینی نماید. این امر می تواند منجر به تصمیم انجام یا عدم انجام سرمایه گذاری در صنعت مورد نظر گردد. ضمن آن که در صورت انجام سرمایه گذاری ، کمک زیادی به اجرای اقتصادی سرمایه گذاری می نماید. این تحقیق به دنبال آن است تا با ترکیبی از اطلاعات جغرافیایی متناسب با صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، استراتژی و نقشه اجرای پروژه باند پهن موبایل را در استان مازندران استخراج و پیاده سازی نماید.
1-2 – بیان مسئله پژوهش
درسال های اخیر انفجاری دراستفاده ازموبایل به منظورگشت وگذار اینترنتی رخ داده است که نتیجه آن ضرورت فراهم نمودن پهنای باند وسیعتر برای ارسال و دریافت حجم بیشتر اطلاعات برای مصرف کنندگان این خدمت از طرف اپراتورهای تلفن همراه و سایر ارائهکنندگان سرویس می باشد. تعلل کنندگان متولی این حوزه محکوم به خروج از رقابت و فراموشی در نزد مشتریان خواهند بود.)مارکو سورواما.2010)1
جهت برآورده نمودن نیازهای مشتریان ، اپراتورها ملزم به ایجاد بستر مناسب تبادل اطلاعات با حجم بالا و فراهم نمودن پهنای باند وسیع میباشند، لذا ایجاد شبکه ای با تکنولوژی نوین و تا حدامکان گسترده برای برآوردن اصول پوشش1 و ظرفیت2 شبکه و ارائه سرویس با کیفیت در همه مناطق جغرافیایی(راه های اصلی و فرعی ، مراکز با دانسیته بالای شهری، مناطق تجاری، دوردستترین نقاط جنگلی وکوهستانی ، روستاهای دور و نزدیک ، مناطق توریستی و … ) هدف اصلی همه اپراتورها می باشد. لیکن بدلیل قابل توجه بودن سرمایه گذاری در این امر ، اپراتورها به دنبال شناسایی تاثیر عوامل گوناگون بر میزان مصرف ترافیک دیتای مناطق مختلف بوده تا با بهینه نمودن شبکه ، بازده سرمایه گذاری را به حداکثر افزایش دهند. به منظور دستیابی به چنین امری ، اجرای یک استراتژی خوب بسیار مهم است. در این میان انتخاب تکنیک های مناسب برای شناخت مناطق پرترافیک و اولویت بندی آن ها برای پی ریزی شبکه جدید ، از اهمیت خاصی برای اپراتورها برخوردار است. انتظار میرود استفاده دقیق از این تکنیکها منجر به بازگشت سریعتر سرمایه گذاری و فراهم آمدن توان بیشتر برای توسعه حداکثری
1_Marco Sorvamaa
آتی و برآوردن رضایتمندی و وفاداری مشتریان گردد.
1-3-سابقه، اهمیت و ضرورت پژوهش
هر چند نمی توان منکر انجام پژوهش های مرتبط با بازاریابی جغرافیایی در دنیا شد ولی به طور قطع انجام چنین تحقیقی در ایران جنبه منحصر به فرد داشته و برای اولین بار در حوزه مخابرات صورت گرفته است. استفاده از اطلاعات بازاریابی جغرافیایی در استخراج نقشه شبکه باند پهن و پیاده سازی آن از مهم ترین نکات این پژوهش محسوب می شود. به جهت فقدان مرجع و تحقیقات انجام شده به زبان فارسی ، لاجرم تنها امکان استفاده از منابع خارجی و آن هم در حد بضاعت فراهم گردید. همان طوری که اشاره شد استفاده مناسب از اطلاعات بازاریابی جغرافیایی به اجرای سرمایه گذاری بهینه و صرفه جویی بالای هزینه های ایجاد شبکه دسترسی می انجامد (برونو وندن بوسچه.2010).
استان مازندران با گستردگی و ویژگیهای بارز آن از جمله بالا بودن ضریب نفوذ تلفن همراه ، وجود شهرک های صنعتی متعدد ، دانشگاه ها ، درصد بالای با سوادی ، اماکن مختلف تفریحی و توریستی، جنگلی، دریایی و کوه هستانی از جمله استان هایی است که اجرای شبکه باند پهن را هم به لحاظ هزینه سرمایه گذاری و هم به لحاظ پوشش کامل شبکه با مخاطراتی مواجه می سازد. لذا بررسی علمی و دقیق جغرافیای منطقه، مبنی بر نحوه و سرعت پذیرش تکنولوژی جدید ، شناخت مشتریان و الگوهای مصرف آنها در مناطق مختلف و به تبع آن نحوه پیاده سازی سریع شبکه جهت برآوردن تقاضا براساس اصول بازاریابی جغرافیایی ، بسیار ضروری است. چرا که با انجام آن می توان با حداقل سرمایه گذاری، حداکثر تعداد کاربر بالقوه را تحت پوشش نسل جدید با کیفیتی مناسب قرار داد و موجب بهبود رضایت مندی مشتریان و هم چنین افزایش درآمد برای اپراتور مخابراتی شد.
1-4-اهداف پژوهش
1-4-1- هدف اصلی
هدف اصلی این تحقیق ، طراحی و پیاده سازی شبکه باند پهن موبایل (همراه اول) استان مازندران مبتنی برسیستم اطلاعات جغرافیایی استان می باشد.
1-4-2- اهدف فرعی
شناسایی تاثیر عوامل مختلف بازاریابی جغرافیایی از جمله با سوادی ، جمعیت ، توریستی -دانشگاهی و صنعتی بودن مناطق و برخی عوامل دیگر در ایجاد ترافیک دیتای موبایل استان مازندران در دوره های زمانی مختلف.
1-4-3- اهداف کاربردی
تغییر نسل در حوزه موبایل یا به طور کلی مخابرات و یا هر صنعتی از جمله پیاده سازی شبکه نوین LTE 1 و 23G مستلزم هزینه بسیار سنگین برای اپراتورها میباشد . لذا از جمله اهداف این تحقیق تاثیر مدیریت بازاریابی و استفاده از تکنیک های نوین در پیادهسازی شبکه جدید با صرف کمترین سرمایه اولیه و امکان برگشت سریع تر سرمایه می باشد.
Long Term Evolution 2-Third (Mobile) Generation-[1]
با بهره گرفتن از تکنیکهای بازاریابی جغرافیایی نقاط بهینه شناسایی و بهترین مناطق انتخاب خواهد شد، بطوریکه اجرای شبکه با تکیه بر فن آوری جدید موجب صرفه جویی در هزینه و بازده بالا به ازای هر کاربر می شود.
1-5-فرضیه های پژوهش
- توریستی بودن منطقه تاثیر معنی داری بر میزان ترافیک دیتای موبایل استان مازندران دارد.
-
خرید اینترنتی فایل کامل :
-
- مناطق دانشگاهی تاثیر معنی داری بر میزان ترافیک دیتای موبایل استان مازندران دارد.
- باسوادی از جمله عوامل موثر و معنیدار بر میزان ترافیک دیتای موبایل استان مازندران میباشد.
- مناطق صنعتی تاثیر معنیداری بر میزان ترافیک دیتای موبایل استان مازندران دارند.
- افزایش جمعیت تاثیر معنیداری بر میزان ترافیک ایجاد شده دیتای موبایل استان مازندران دارد.
1-6- متغیرهای پژوهش
متغیرهای این پژوهش در قالب متغیرهای وابسته و مستقل به شرح زیر می باشد:
متغیر وابسته : متوسط میزان ترافیک ایجاد شده دیتای موبایل.
1-7- روش پژوهش
در این پژوهش به منظور اثبات و یا رد فرضیه ها از دو روش بهره گرفته شده است: 1- استفاده از یک مدل اقتصاد سنجی و 2- استفاده از مدل مفهومی و تحقیقات میدانی.
در روش دوم به منظور روایی نتایج به دست آمده از مدل برآورد شده ، با استخراج داده های میدانی ، آزمون مجددی بر میزان ترافیک ایجاد شده ناشی از ماهیت متغیرهای مستقل انجام گرفته است تا صحه ای بر نتایج به دست آمده از مدل در روش اول باشد.
در گام نهایی ، با پیاده سازی نتایج به دست آمده از مدل روی نقشه جغرافیایی استان مازندران با کمک نرم افزارهای Mapinfo و Googlearth ، طرح بهینه اجرای پروژه باند پهن شبکه موبایل در استان مازندران استخراج خواهد شد.
1-7-1- روش گردآوری اطلاعات
برای گردآوری داده ها و اطلاعات در این پژوهش از چند روش و منبع استفاده شده است :
الف- برای گردآوری اطلاعات ادبیات نظری پژوهش از روش کتابخانهای و منابع دنیای مجازی بهره گرفته شده است.
ب- برای جمعآوری داده های بازاریابی از منابع موجود آماری در استان و همکاری کارشناسان و روسای ادارات مخابرات شهرستانها استفاده شده است. رجوع به سازمانهایی از قبیل شهرداریها، شهرکهای صنعتی و مسکن و شهرسازی بخش دیگری از منبع آماری این پژوهش محسوب می شود.
1-7-2- ابزار گردآوری اطلاعات
در گردآوری اطلاعات نیز از دو ابزار بهره گرفته شده است: 1- از سیستم زنده شبکه موبایل برای استخراج داده های ترافیکی و 2- از فرمهای برگرفته از جلسات طوفان مغزی جهت جمع آوری اطلاعات بازاریابی جغرافیایی.
1-7-3- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از دو نرم افزار اکسل و ایویوز 7 استفاده شده است. از نرم افزار اکسل برای دستهبندی و محاسبه برخی شاخص های آمار توصیفی و از نرم افزار ایویوز 7 برای برآورد مدل و برازش مدل انتخابی. لازم به ذکر است به علت متنی بودن برخی داده های شبکه، از نرمافزار EDITOR XML برای تبدیل داده های ترافیکی قابل استفاده در نرم افزار EXCELL استفاده میگردد.
1-8 – دلایل انتخاب جامعه مورد مطالعه
- پرهزینه بودن سرمایه گذاری اجرای پروژه شبکه نوین در استان مازندران با توجه به ویژگیهای جغرافیایی استان و نحوه پوشش شبکه.
- برنامه ریزی شرکت ارتباطات سیار برای پیاده سازی شبکه نوین در آیندهی نزدیک.
1 – 9 – قلمرو پژوهش
1-9-1- قلمرو موضوعی پژوهش
قلمرو موضوعی پژوهش مولفههای حوزه بازاریابی جغرافیایی میباشد که با توجه به گستردگی موضوع و محدود بودن امکان پژوهش، بیشتر بر تاثیر آن بر انتخاب نقاط با احتمال جذب مشتری بیشتر و پر مصرف در نتیجه پیش بینی درآمد حاصله به ازای مشترکین آتی تاکید گردید، همچنین تاثیری که می تواند بر نحوهپیاده سازی شبکه جدید داشته باشد.
1-9-2- قلمرو مکانی پژوهش
از نظر مکانی سعی گردید مطالعه و پژوهش در کل جغرافیای استان( شهرها، مناطق حومه ای، روستایی، تجاری، صنعتی، دانشگاهی و راه های اصلی و ترانزیتی) صورت گیرد.
1-9-3- قلمرو زمانی
قلمرو زمانی پژوهش محدود به بازه زمانی زمستان 1392 لغایت تابستان 1393 می باشد.
1-10- محدودیت های پژوهش
اجرای این پژوهش به علت نو بودن موضوع از چند جنبه دارای محدودیت بوده است :
- کمبود منابع خارجی و فقدان منابع داخلی و به زبان فارسی .
- نبود بانک اطلاعات مدون GIS و محدودیت در کسب و استخراج برخی اطلاعات بازاریابی جغرافیایی استان.
- پرهزینه بودن و زمان بر بودن جمعآوری اطلاعات جغرافیایی موجود.
بنابراین در مرحله مطالعه و جمعآوری اطلاعات، پژوهشگر با محدودیت و مذایق جدی مواجه گردید، لیکن با همه مشکلات و کمبودها، سعی گردید با جمعآوری تمامی داده های موجود، کاستیها حداقل گردد و مجموعه ای از اطلاعات قابل استفاده فراهم گردد.
1_Efficient Customer Response.
Sacha Bernard –[2]