میزان استفاده از ارزیابی عملکرد نسبی در سطوح مختلف فرصتهای رشد
در متون، مطلوبیت مورد انتظار شخص جهت تصمیمگیری، تابعی از دو عامل اصلی در نظر گرفته شده است: بازده[2] مورد انتظار و ریسک[3] مورد انتظار (نمازی و مرادی،1384).
مدیران پس از اینکه به این سمت منصوب میشوند، به این دلیل که دوره تصدی بلندمدتی را برای خود پیشبینی نمیکنند صرفاً در جهت منافع سهامداران حرکت نمیکنند بلکه از مدت کوتاهی که در این سمت قرار دارند در راستای رسیدن به منافع خود استفاده میکنند. به همین دلیل ممکن است مدیران از سرمایهگذاری در پروژههای بلندمدت، به دلیل اینکه در دوره تصدی آن ها به بازدهی نمیرسد خودداری کنند. به عبارت دیگر تصمیماتی که میتواند برای منافع شخصی مدیریت مفید باشد، ممکن است از نظر شرکت تصمیمات بهینهای نباشد (دیانتی، مراد زاده و مظاهری، 1392).
بنابراین یکی از عوامل ایجادکننده تضاد بین مدیران و ذینفعان شرکت، تفاوت در افق تصمیمگیری در سرمایهگذاری بین مدیران و این ذینفعان میباشد )جنسن و اسمیت[4] 1985 ). هنگامیکه عمر شرکت بیشتر از دوره خدمت مدیران باشد، ادعای مدیران نسبت به شرکت محدود به دوره تصدی ایشان در شرکت میباشد. از آنجا که افق تصمیمگیری مدیران محدود به دوره تصدی مورد انتظار آن ها میباشد، آن ها یا در حال نزدیک شدن به سن بازنشستگی هستند، یا تعویض آن ها محتمل است، بر این اساس آن ها تمایل زیادی برای توجه به جریان نقدی که بعد از دوره تصدیشان اتفاق میافتد از خود نشان نمیدهند. این دیدگاه باعث از بین رفتن برخی از فرصتهای مناسب برای سرمایهگذاری میگردد (دیانتی، مراد زاده و مظاهری، 1392).
1 – 2. بیان مسئله
تئوری نمایندگی[5] عمدتاً به تضاد منافع موجود بین مدیران ( کارگزار ) و مالکان ( کارگمار ) اشاره دارد. با بزرگتر شدن شرکتها، مالکان اداره شرکت را به مدیران تفویض کردهاند؛ و این جدایی مالکیت از مدیریت منجر به مشکلات نمایندگی میشود (کرمی و همکاران، 1389).
بر اساس تئوری نمایندگی، شرکت مجموعهای از قراردادها است. موجودیت یک واحد تجاری بر مبنای قراردادهای منعقدهاش میباشد. این قراردادها میتوانند بهصورت مکتوب و نوشته باشند و یا به صورت نانوشته. یکی از مهمترین این قراردادها، قرارداد و یا طرح پاداش بین سهامداران عمده و مدیران شرکت است. موضوع تئوری نمایندگی، مطالعه تعارض بین صاحبکار و نماینده است. این تضاد از متفاوت بودن اهداف آن ها ناشی میشود. فرض وجود تضاد منافع بین صاحبکار و نماینده موجب میشود که هریک سعی در بهینه و حداکثر نمودن منافع خویش داشته باشند (نمازی و سیرانی، 1383).
جنسن (1986) معتقد است؛ جریانهای نقدی آزاد به دلیل ایجاد فرصت سوءاستفاده برای مدیران، باعث تشدید مسئله نمایندگی میشود. چرا که وجود جریانهای نقدی آزاد و فرصتهای رشد کم، مدیریت را تشویق میکند تا این مبالغ را در پروژههای نامناسب سرمایهگذاری کند و چنین اقدامی را با دستکاری صورتهای مالی، پنهان سازد. از طرفی شرکتهای دارای جریانهای نقدی آزاد زیاد و فرصتهای رشد بالا، در مقایسه با شرکتهایی که دارای فرصتهای رشد بالا اما کمبود نقدینگی هستند، کمتر اقدام به انتشار اوراق بهادار نموده و کمتر مورد بررسی بازار قرار میگیرند، به نظر میرسد در این شرکتها، تمایل به تأمین مالی از طریق بدهی نیز اندک باشد تا نظارت اعتباردهندگان و بررسیهای حسابرسان کاهش یابد (علوی و همکاران، 1391).
ارزیابی عملکرد نسبی یک ارزیابی از عملکرد فردی سازمانها است که مبتنی بر تفاوت بین خروجیهای قابلاندازهگیری یک سازمان و مقادیر کل خروجیهای قابلاندازهگیری مشابه در یک گروه از سازمانهای مشابه است.
مدیران شرکتهای دارای فرصتهای رشد، تمایل به فعالیت در محیطهای بیثبات دارند. استفاده از ارزیابی عملکرد نسبی برای پاداش مدیران ارشد اجرایی در
خرید اینترنتی فایل کامل :
شرکتهای در حال رشد، میتواند در برابر شوکهای معمول عوامل بیرونی برای عملکرد شرکت اطمینان ایجاد کند و بنابراین میزان ریسکی که مدیران با آن مواجه میشوند را کاهش میدهد.
اینکه ارزیابی عملکرد نسبی تا چه حد میتواند در میزان پاداش مدیران مفید باشد به توانایی شرکت در یافتن یک گروه مشابه که عملکرد آن ها نیز با شوکهای خارجی مشابه مواجه است، بستگی دارد. منافع ارزیابی عملکرد نسبی برای شرکتهای با روند رشد بالا میتواند به دلیل نبود شرکتهای مشابه که با این شوکهای مشابه مواجه باشند، محدود شود.
تمرکز اصلی این پژوهش این است که آیا شرکتهای دارای سطوح مختلف فرصتهای رشد ارزیابی عملکرد نسبی را مورد توجه قرار می دهند؟
1 – 3. اهمیت و ضرورت تحقیق
از نظر اقتصادی، واحدهای تجاری که در نقطه آغازین و شروع فعالیت خویش میباشند، فرصتهای رشد بالاتر و نوسان سود بیشتری دارند. در طول چرخه عمر و صنعت واحدهای تجاری بهمرور با ورود به دوران بلوغ خویش به متوسط سودآوری صنعت و کل اقتصاد دست مییابند. از اینرو، واحدهای تجاری در صنایع جوانتر مجموعه فرصتهای سرمایهگذاری و یا فرصتهای رشد بالاتری دارند ( مراد زاده فرد و همکاران، 1392). بنابراین ارزیابی صحیح از عملکرد این شرکتها امری مهم میباشد.
اهمیت ارزیابی عملکرد از زوایای مختلف قابلبررسی است. داشتن توان و امکان ارزیابی عملکرد، ضرورتی انکار ناپذیر است؛ و تمام واحدهای تجاری ناگزیر از سنجش عملکرد مدیران در دورههای مختلف هستند. مضافاً زمانی مدیران بهترین عملکرد را خواهند داشت که چارچوبهای تصمیمگیری، معیارهای عملکرد و پاداش داشته باشند که آن ها را به داشتن حالت مالکانه برانگیزاند. اهم دلایل انجام ارزیابی عملکرد عبارتاند از:
- سهامداران و اعتباردهندگان، منابع مالی محدود خود را به بنگاه اختصاص میدهند، لذا ارزیابی عملکرد واحد تجاری بهمنظور اطمینان از تخصیص بهینه منابع محدود امری حیاتی و مهم به شمار میآید.
- مبنایی جهت رعایت یا عدم رعایت دستورالعملها، بخشنامهها و قوانین سازمانی و برونسازمانی ایجاد میکند.
- مبنایی جهت پرداخت حقوق و پاداش مدیران و حتی ترفیع آن ها فراهم میآورد (صمدی لرگانی، 1387).
با توجه به آنچه گفته شد، اهمیت این تحقیق را میتوان از جنبه عملی مورد بررسی قرار داد. ارزیابی عملکرد نسبی با حذف عوامل مشترک یا سیستماتیک بازده سهام به ارزیابی عملکرد مدیران میپردازد.
استفاده از ارزیابی عملکرد نسبی در تعیین پاداش مدیران شرکتهای با فرصتهای رشد بالا، میتواند در برابر شوکهای مشترک برای عملکرد شرکت اطمینان ایجاد کند و بنابراین میزان ریسکی که مدیران با آن مواجه میشوند را کاهش میدهد؛ بنابراین، انجام این تحقیق میتواند به سرمایهگذاران و مدیران شرکتها در ارزیابی بهینه عملکرد شرکتهای دارای فرصتهای رشد بالا یا پایین، کمک قابلتوجهی ارائه نماید.
1- 4. فرضیههای تحقیق
این تحقیق بر آن است تا رابطه بین ارزیابی عملکرد نسبی در تعیین میزان پاداش مدیران و سطوح فرصتهای رشد را موردبررسی قرار دهد.
فرضیههای تحقیق به شرح ذیل میباشد:
- بین میزان ارزیابی عملکرد نسبی در تعیین پاداش مدیران و سطوح پایین فرصتهای رشد رابطه معناداری وجود دارد.
- بین میزان ارزیابی عملکرد نسبی در تعیین پاداش مدیران و سطوح بالای فرصتهای رشد رابطه معناداری وجود دارد.
1 – 5. هدف تحقیق
1 – 6. روش کلی تحقیق:
1 – 6 – 1. جامعه مورد مطالعه:
[1] . Consumption Theory
[2] . Return
[3] . Risk
[4] . Jensen and Smith
[5] . Agency theory
[6] . Jensen and Meckling
[7] .Agency Problems
[8] . Relative Performance Evaluation ( RPE)
[9] . Holmstrom