تاثیر برنامه ریزی چندبعدی بر رشد زبان گفتاری کودکان دوره آمادگی 6-5 ساله شهر تهران
امروزه سالهای اولیه كودكی توجه بسیاری از روانشناسان و متخصصین تعلیم و تربیت را به خود جلب كرده است، چرا كه دورانی است كه پایه شخصیت فرد در آن شكل گرفته و تحول و پیشرفت كودك در جنبههای مختلف رشد یعنی شناختی، جسمانی، عاطفی و اجتماعی بسیار سریعتر از دورانهای بعدی زندگی اتفاق میافتد. مطالعات و پژوهشهای روزافزونی كه توسط متخصصان و روانشناسان درخصوص سالهای ابتدایی زندگی كودك انجام شده، نقش حیاتی و بااهمیت محیطی كه كودك در آن پرورش مییابد را به روشنی نشان میدهد.
عامل اصلی پرورش استعدادهای كودك، كیفیت آموزش است نه محتوای مواد درسی، كیفیت آموزش خود را به این شكل نشان میدهد كه برنامهای مدون، با رویكردی كلنگر و مبانی نظری روشن كه دارای طرح كلی فراهمسازی فرصتهای یادگیری برای كودك است، در دسترس مربیان قرار گیرد تا به مدد آن مربیان بتوانند به دور از هرگونه افراط و تفریطی با در نظر گرفتن هدفهای آموزش و با توجه به ابعاد اصلی و محوری این كلیت زمینههای ضروری در پرورش كل شخصیت كودك را باز شناسایی كرده و شرایط تحقق آن را فراهم كنند.
بنابراین اولین دغدغه مدیران، مربیان و هر آن كس كه به نوعی دستاندركار آموزش در دورهی پیش از دبستان است، این است كه با چه نوع برنامه و روشی میتوان بهترین مطالب و مفاهیم را در غالب آسانترین و لذتبخشترین روش به كودكان آموزش داد. ژان شاتو[2] در كتاب مربیان بزرگ به نقل از ژان ژاك روسو درخصوص انتخاب بهترین برنامه و روش برای آموزش کودکان مینویسد: هیچ نوع آموزش شفاهی (مستقیمی) به كودكان ندهید، بلكه بگذارید از طریق تجربه به آن دست یابند و یا آنها را آزاد بگذارید تا به دلخواه در بازیها شركت كنند و انرژی خود را در این راه مصرف نمایند. البته روسو معتقد بود این آزادی باید به نوعی از قبل سازمان یابد و به وسیله مربی تنظیم شود. همچنین فردریک ویلهلم فروبل در این خصوص معتقد بود ضمن احترام بر فردیت هر كودك باید برنامه درسی سازمان یافته و منظمی در سیستم آموزشی پیشبینی كرد تا پیشرفت گام به گام كودك از طریق موضوعاتی كه برای رشد وی لازم هستند، میسر شود (زندی، 1386).
با بررسی رویکردهای مختلف آموزشی و نظرات گوناگون مربیان بزرگ آموزش به نظر میرسد که رویکرد تلفیقی تنها رویکردی است که تمام جنبههای آموزش و ابعاد شخصیتی کودک را در امر برنامهریزی مورد توجه قرار میدهد چرا که تنها در رویكرد تلفیقی است که سازماندهی پویا و آزادی كودك یا به عبارت دیگر توجه به كنش فكری، عملی و رغبت كودك از یک سو و ضرورت یادگیری مهارتهای مختلف از سوی دیگر ایجاب میكند كه برنامه آموزشی ظرافتهایی از جمله: انعطافپذیری، توجه به توانایی عموم كودكان و نیازهای یادگیری آنها را در جهت فراهم كردن فرصتهای متنوع برای آموزش، مدنظر داشته باشد (زندی، 1386).
به منظور تحقق این هدف گنجاندن برنامه زبانآموزی با خصوصیاتی ویژه در قالب برنامه کلی آموزش در پیش از دبستان امری بدیهی است. برنامه زبانآموزی در قالب برنامه كلی پیش از دبستان برنامهای از پیش طراحی شدهای نمیباشد ك در ساعت درسی خاص و یا با كتابهای درسی ثابتی مهارتهای زبانی و ارتباطی را به كودكان آموزش دهد، بلكه این برنامه میبایست فرصت آموزش برای كودك را بر محور فعالیت او كه ناشی از رغبت و توانایی او در سطح كنش زبانی و ارتباطیاش است را به وجود آورد و در كنار آن هنر مربی پیش از دبستان نیز میبایست؛ استفاده مناسب از این رغبتها و تواناییها جهت ارتقا و تقویت توانش زبانی، توانش ارتباطی، مهارتهای شناختی و ارتباطی كودك باشد.
بیان مسئله
به عبارت دیگر محیط و آموزشهای دوره پیش از دبستان باعث رشد بهتر و بیشتر كودكان میشود. درخصوص زبان كه یكی از مسائل رشدی مهم در كودكان است تحقیقات فراوانی در مورد رشد طبیعی گفتار و زبان (پورقریب 1363) زبانآموزی كودك (سیدی نوقایی،1377) رابطه رشد زبان با درآمد خانواده (بارنت[4] 2001) و غیره انجام گرفته است. نتایج این تحقیقات همگی نشانگر این مطلب بوده كه آموزش زبان و فراهم آوردن فرصتهایی برای تسلط بر زبان در دورهی پیش از دبستان ضرورت دارد.
«معنای تسلط به یک زبان، به طور ساده فرایند تسلط یک شخص به نظام آوایی، واژگانی، نحوی، معنایی، كلامی و منظور شناختی آن زبان است» (زندی، 1385، ص7).
از آنجا كه روشها و سبكهای تدریس به طور مدام تغییر پیدا میكند، آموزشگاهها و مربیان شاغل در آن نیز میبایست همگام با تغییراتی كه در جهت نیازهای جامعه روی میدهد، روش كار خود را اصلاح كرده یا تغییر دهند و روش بهروزتر و موثرتری را در پیش گیرند. حال سوال اساسی و مهم این است كه با چه روش جدید و برنامهی موثری میتوان تسلط كودك بر زبان را ایجاد كرد؟ آیا جای یک «برنامهی مدون با رویكردی كلنگر كه روح و محور اصلی هدفهای آرمانی و كلی آموزش و پرورش پیش از دبستان را برانگیختن شوق كودك به آموختن مهارت، دانش و نگرشها میداند و آن را مبنای تعیین ابعاد اصلی در طراحی، تولید، اجرا و ارزیابی و بازخوردها قرار میدهد» (بازرگان، 1384، ص 14) خالی نیست؟
«برنامهریزی چندبعدی[5] برنامهریزی كلنگری است كه كلیت موردنظر در پرورش شخصیت كودك را حداقل در سه قلمرو مورد توجه قرار میدهد. قلمرو فعالیتها، قلمرو پروژههایی از زندگی كودك و قلمرو مضامین میان رشتهای» (بازرگان، 1384، ص 37).
آموزش پیش از دبستان براساس برنامهریزی چندبعدی كه برنامهای با رویكرد كلنگر است، زبان را یكی از رویكردهای رفتاری انسان در كاربرد صوت در الگویی معنادار میداند. اركان زبان شامل گوش كردن، گفتن، خواندن و نوشتن است كه با عنصر تفكر در زمینههای معنادار به كار گرفته میشوند. یكی از اركان زبان كه كودك میتواند از آن برای برقراری ارتباط استفاده كند نوشتن است كه مهارت نوشتن، مهارتی است پیچیده كه حداقل از سه مرحلهی مشاهدهی یک متن یا شنیدن آن، به خاطر سپردن آن و نوشتن آن روی كاغذ تشكیل شده است. در برنامهریزی چندبعدی قبل از آن كه كودك بخواهد نوشتن را با كدهای الفبایی یا زیرنویسها در مدرسه آغاز كند سه مرحلهی مذكور را تمرین میكند. ایجاد شرایط مناسب برای سخنگویی كودكان یكی از موارد مورد توجه در برنامهریزی چندبعدی است. مولفههای طراحی شده در مدل برنامهریزی چندبعدی مانند: عكسهای مستند، كارت قصهگویی، نوارهای صوتی و تصویری، قصه و شعر كاربرد واژهها را در موقعیتهای متفاوت و در حوزهی مهارتهای مختلف زبانی از جمله سخنگویی امكانپذیر میکند. توانایی برقراری ارتباط مهارتی اساسی و بسیار مهم در زندگی است. در برنامهریزی چندبعدی، بعد فعالیتها تمامی ابزارهای برقراری ارتباط در حوزهی هنر و علم برای كودك پیش دبستانی را به كار میگیرد. این بعد در تعامل با مضامین بین رشتهای و بعد پروژهها زمینههای مناسبی را در دو بعد دیگر برای یاری كودك در برقراری ارتباط ایجاد میكند (بازرگان، 1384).
با بهبود ادراك و شناخت در دورهی نوباوگی زمینه برای دستاورد خارقالعادهی انسان یعنی زبان، آماده میشود. كودكان به طور متوسط اولین كلمه را در 12 ماهگی بر زبان میآورند كه بعد از آن زبان به سرعت رشد میكند (برك، ترجمه سیدمحمدی، 1386). علاوه بر اینكه كودكان زبان را در محیط فرا میگیرند، والدین و اطرافیان نیز در تسهیل یادگیری آنها دخیل هستند. به ویژه نقش مربیان در دوره پیش از دبستان و دبستان پررنگتر میباشد.
بنابراین برای آموختن زبان به كودكان نیاز به برنامهای است تا در آن كودكان بتوانند از زبان خود به صورت «كنش گفتاری» (شنیدن و گفتن) یا به صورت «كنش نوشتاری» (خواندن و نوشتن) در امر ارتباط یا دریافت پیام سود ببرند (زندی، 1385).
این امر با آموزش و پرورش پیش از دبستان براساس برنامهریزی چندبعدی تحقق پیدا كرده و كودك را برای فراگیری سایر اركان زبانی و نظامهای نحوی و معناشناسی پیچیدهتر با آغاز آموزش رسمی در دوران ابتدایی آماده میكند. البته برنامهریزی چندبعدی را نه تنها در آموزش مهارت میان رشتهای زبان بلكه در سایر مهارتها و مضامین در مراكز پیش از دبستان به كار گرفته میشود.
بنابراین از آنجا كه اثرات آموزشی دوران پیش از دبستان در سالهای ابتدایی قابل مشاهده است و سنگ زیربنایی زبان و سایر مهارتهای دیگر كودك در دوران قبل از دبستان گذاشته میشود توجه به یادگیری زبان در دورهی پیش از دبستان برای پژوهشگران و متخصصان آموزش و پرورش ابتدایی امری بدیهی و لازم است زیرا با در نظر گرفتن زیرساختهای زبانی كودك در دوران قبل از دبستان است كه میتوان برنامهای مناسب برای تدریس زبان در مقطع آموزش و پرورش ابتدایی تدارك دید.
به همین دلیل شاید به ظاهر در گرایش تحصیلی پژوهشگر با موضوع مورد پژوهش مغایرتی وجود داشته باشد اما درهمتنیدگی امر آموزش و پرورش غیررسمی و رسمی این عدم تناسب را توجیه میکند و میتواند دلیلی محكم برای پژوهشهایی باشد كه مبنای یادگیری و شكلگیری آن نهتنها در دوران پیش از دبستان نیست بلكه ریشهی آن به دوران نوباوگی برمیگردد. بنابراین در این پژوهش میزان تاثیری كه آموزش و پرورش پیش از دبستان براساس برنامهریزی چندبعدی بر رشد زبان گفتاری كودكان دوره آمادگی دارد بررسی می شود و تحقیق در این خصوص كه این نوع برنامهریزی سبب افزایش رشد زبان گفتاری یا در جهت خلاف آن مانع رشد زبان گفتاری میشود انجام میگردد.
ضرورت و اهمیت تحقیق
آموزش و پرورش در دوره پیش از دبستان بسیار حائز اهمیت است. یک برنامه آموزش و پرورش مناسب در این دوره تجاربی محرك برای رشد ذهنی، زبانی، جسمی، اجتماعی و عاطفی كودكان فراهم میآورد. اگر این نوع برنامهها به گونهای موثر سازمان داده شوند، میتوانند محرومیت ناشی از كمبودهای محیط خانه را جبران کرده، كودك را در ساختن مبنایی قوی برای سهولت رشد بعدی و بارور كردن استعدادهای كاملش یاری كنند.
یادگیری زبان برای كودكان سنین پیش از دبستان امری حیاتی است. «با آغاز ورود كودكان به مراكز پیش از دبستان، استفاده از زبان و سخنگویی كه از طریق خانه حاصل شده است با دادن تجربههای محیطی صحیح، واژگان گفتاری و گنجینه لغات آنها به طور مستمر به سرعت افزایش پیدا میكند كه این خود پایه و مبنایی برای یادگیریهای بعدی زبان فارسی معیار در دوران ابتدایی است» (مفیدی، 1374، ص 131). از سوی دیگر زبان دارای دو جنبه گفتاری و نوشتاری است كه جنبه گفتاری همان جنبهای است كه کودکان در ابتدا آن را فرا میگیرند و سپس با آموزش آگاهانه به اصول حاكم بر نظام الفبایی زبان و جنبه نوشتاری آن پی میبرند. به همین دلیل تمركز برنامههای موجود در زبان آموزی برای سنین پیش از دبستان بر جنبه گفتاری زبان است و تقویت این جنبه شانس فراگیری قواعد رسمالخط و اصول نشانهگذاری در نظام نوشتاری فارسی را در كودكانی كه برنامههای زبان آموزی دورهی پیش از دبستان را گذراندهاند بیشتر میكند. فرصتهای متنوع یادگیری زبان گفتاری (گوش دادن، صحبت كردن و خواندن) به همراه آموزشهای غیرمستقیم زبان نوشتاری مانند: روش به دست گرفتن قلم، روش نشستن در هنگام نوشتن همگی تجربیاتی است كه یک مربی برای كودكان پیش از دبستان فراهم میكند. نتایج پژوهشهای انجام شده در این خصوص نشان داده است كه كودكان متعلق به خانوادههای محروم یا خانوادههایی كه والدینشان فرصت كافی برای واكنش نسبت به كودكان را ندارند، اغلب اوقات نمیتوانند منافع غنی همه این تجربهها را كسب كنند. این نوع محرومیتها را تا حدود زیادی تنها از طریق برنامههای غنی و مفید آموزش و پرورش پیش از دبستان میتوان جبران كرد (مفیدی، 1374). وجود برنامهای مدون در مراكز پیش از دبستان كه مبنای نظری روشن و علمی داشته باشد این امر حیاتی را تحقق میبخشد و این زمانی اتفاق میافتد كه با آموزش مربیان، آنها را در ایجاد فرصتهایی برای تسلط کودکان به زبان یاری داد.درهمتنیدگی نگرشها، مهارتها و محتوا در قالب فعالیتها (پروژههایی برگرفته از زندگی كودك) با برنامهریزی چندبعدی كه آن را با نام ماتریس زندگی[6] نیز میخوانند، سازگار است. برنامهریزی چندبعدی در جهت تحقق هدف ایجاد محیطی غنی در بهكارگیری حداكثر مولفههای زندگی برای پرورش و حضور فعال كودك بنیانهای هنری، علمی و فناورانه را مورد توجه قرار داده است. بنیانها در این برنامهریزی در قالب مضامین و نگرشها و مهارتهای پایهای، پروژهها و فعالیتهایی در تلفیق انعطافپذیر و فرایندمدار برای كسب سواد هنری، علمی و فناورانه به كار گرفته شدهاند (بازرگان، 1384).
در این نوع برنامهریزی «زبان به این لحاظ ارزش و اهمیت دارد كه بنیانهای زبان از دورهی كودكی شكل میگیرد و گسترش واژگان كودك و كاربرد آنها در محیطی غنی و پویا امكانپذیر است. گسترهی پروژههای برگرفته از زندگی كودك و مهارتهای مرتبط با این گسترده بر بستر فعالیتهای مورد علاقهی كودك، زمینهای معنادار برای یادگیری زبان و كاربرد آن را فراهم میكند» (بازرگان، 1384، ص55).
با توجه به تاثیر غیرقابل انكار آموزش و پرورش پیش از دبستان بر بروز یا جلوگیری از پرورش تواناییها و استعدادهای كودكان و نیز با توجه به نوین بودن برنامهریزی چندبعدی و اینكه اولین بستهی آموزشی براساس این نوع مدل برنامهریزی در حال حاضر مورد استفاده قرار گرفته است (كمالوند، 1389). در این پژوهش تاثیری كه برنامهریزی چندبعدی و بهكارگیری مولفههای آن بر رشد زبان گفتاری كودكان دورهی پیش از دبستان دارد بررسی میشود.
اهداف پژوهش
هدف اصلی
در این پژوهش تاثیر برنامهریزی چندبعدی بر میزان رشد زبان گفتاری كودكان دوره آمادگی در منطقه 2 شهر تهران بررسی میشود تا اثر برنامهای مدون با مبانی نظری روشن آشكار شده و بتوان از این نوع برنامهریزی در زبانآموزی كودكان سنین مختلف نیز سود جست.
اهداف فرعی
- بررسی رشد مهارتهای واژگانی شامل (واژگان تصویری، واژگان شفاهی و واژگان ربطی) در كودكان دوره آمادگی در منطقه 2 شهر تهران
- بررسی رشد مهارتهای دستوری شامل (درك دستوری، تقلید جمله و تولید كلمه) در كودكان دوره آمادگی در منطقه 2 شهر تهران
خرید اینترنتی فایل کامل :
فرضیههای پژوهش
فرضیه اصلی
برنامهریزی چندبعدی بر رشد زبان گفتاری كودكان دوره آمادگی تاثیر دارد.
فرضیات فرعی
- برنامهریزی چندبعدی بر رشد مهارت گوشکردن كودكان دوره آمادگی تاثیر دارد.
- برنامهریزی چندبعدی بر رشد مهارت سازماندهی كودكان دوره آمادگی تاثیر دارد.
- برنامهریزی چندبعدی بر رشد مهارت صحبتکردن كودكان دوره آمادگی تاثیر دارد.
- برنامهریزی چندبعدی بر رشد مهارت معناشناسی كودكان دوره آمادگی تاثیر دارد.
- برنامهریزی چندبعدی بر رشد مهارت نحوشناسی كودكان دوره آمادگی تاثیر دارد.
تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی طرح
تعاریف نظری
برنامهریزی چندبعدی
«برنامهریزی چندبعدی برنامهریزی كلنگری است كه كلیت موردنظر در پرورش شخصیت كودك را حداقل در سه قلمرو مورد توجه قرار میدهد.
- قلمرو فعالیتها: كنش و تعامل كودك با محیط خویش كه فعالیتهای جذاب و كودكانه را دربر میگیرد.
- قلمرو پروژههایی از زندگی كودك آنچه كه علاقهمند به دانستن آن است.
- قلمرو مضامین میان رشتهای «مهارتها و نگرشهایی كه بر كل شخصیت كودك اثر میگذارد» (بازرگان، 1384،ص 27).
آموزش و پرورش پیش از دبستان
زبان گفتاری
تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی طرح
تعاریف عملیاتی
برنامهریزی چندبعدی
مولفههای برنامهریزی چندبعدی از قبیل جدول سخنگویی، پازل خلاق، كارت قصهگویی، عكسهای مستند، نوار موسیقی و مراكز یادگیری كه در آموزش گروه آزمایشی در مدت زمان معین به كار گرفته میشود.
آموزش و پرورش پیش از دبستان
آموزش و پرورش پیش از دبستان در این پژوهش به تجارب كودكان در مهدكودك، كودكستانها و دورههای آمادگی اشاره میكند كه براساس برنامهریزی چندبعدی یا غیر از آن صورت میگیرد
زبان گفتاری
منظور از زبان گفتاری در این پژوهش مهارتهای زبان گفتاری كودكان است كه در 2 مختصات و 3 نظام زبانشناختی خلاصه میشود. مختصات معناشناسی و نحوی هر كدام به وسیله سه خرده آزمون و 3 نظام زبانشناختی گوش كردن، سازماندهی، صحبت كردن نیز هر كدام توسط دو خرده آزمون سنجیده میشوند كه در مجموع نمرات حاصله از این 6 خردهآزمون (واژگان تصویری، واژگان ربطی، واژگان شفاهی، درك دستوری، تقلید جمله و تكمیل دستوری) بیانگر میزان رشد زبان گفتاری آزمودنیهاست.
[1] –Bloom
[2] – Shatuo
[3] – Vygotski
[4] – Barnet
[5] – Multi-Dimensional Curriculum(MDC)
[6] –Matrix Of Life